Aquest any l’Americana es celebrarà des del dimarts 5 de març fins al diumenge 10 de març i tindrà com a seus, els ja habituals Cinemes Girona i com a novetat d’aquest any també el Cinema Zumzeig. A més la inauguració serà a la sala Phenomena i tindrem una retrospectiva dels germans Zellner a la Filmoteca de Catalunya.
La programació, anunciada avui pels directors del festival, el Josep Maria Machado i el Xavier Lezcano, a l’auditori del Movistar Centre, suma un total de 32 llargmetratges i 39 curts, aquest últims repartits en 4 sessions diferents. Pel que fa als llargs, les seccions habituals: TOPS, NEXT, DOCS, Sessions Movistar, Retrospectiva i The Lost Sessions, com a novetat d’enguany.
La secció TOPS, amb els noms propis més reconeguts i les cintes més premiades de l’any suma un total de nou llargmetratges. Inaugurarem amb la guanyadora del festival de Sundance al 2018, The Miseducation of Cameron Post, una pel·lícula sobre joves qüestionats per la seva sexualitat, que hauran de sortir endavant i reafirmar-se tot i els impediments socials i familiars. Encapçalen el repartiment la Chloë Grace Moretz i la Sasha Lane. Support the Girls, dirigida per l’ Andrew Bujalski, amb una Regina Hall estel·lar guanyadora de multitud de premis i nominada als Independent Spirit Awards, també tracta de noies que han de tirar endavant, en aquest cas més per la seva condició de dones que per la seva sexualitat que, això sí, té un paper fonamental a les seves feines, servint en un bar d’homes on elles es llueixen amb models d’escassa roba. Un altre dels plats forts és Tyrel, del sempre interessant Sebastian Silva, un mumblecore obscur on el Tyrel, l’únic afroamericà d’un grup que gaudeix d’una festa enmig de la muntanya, començarà a percebre coses estranyes i comentaris racistes que el faran entrar en un estat de paranoia. Damsel, dels germans Zellner, serà un dels esdeveniments del festival, ja que enguany, aquests dos directors seran els convidats principals d’’Americana i tindran un retrospectiva dels seus curtmetratges i gairebé totes les seves pel·lícules a la Filmoteca de Catalunya. Frontier, Goliath, Kid-Thing, Kumiko, the Treasure Hunter (present a l’edició d’Americana del 2015) i l’esmentada Damsel, seran una enorme oportunitat per descobrir aquest directors totalment indies que es reparteixen gairebé totes les tasques alhora de fer un film i que posseeixen un estil propi, molt surrealista, que els fa únics. I què és Damsel? Doncs un western amb influències tant de Tarantino com de Jarmusch, però amb l’estil propi i delirant dels Zellner, interpretat pel Robert Pattinson i la Mia Wasikowska. I seguim amb la secció TOPS amb Wildlife, l’òpera prima de Paul Dano amb el Jake Gyllenhaal i la Carey Mulligan, una cinta ambientada als anys 60 sobre la descomposició de la família americana i que està nominada a diversos premis als Independent Spirit Awards d’enguany. Com també multitud de premis i nominacions als Independent Spirit Awards té Leave no Trace, la nova i esperada pel·lícula de Debra Granik, vuit anys després de Winter’s Bone, una cinta que tracta sobre la nostra naturalesa salvatge i les imposicions de la societat per redirigir-nos a allò convencional, interpretada pel Ben Foster i la sorprenent actriu revelació Thomasin McKenzie. La clausura d’aquesta edició serà per Blaze, dirigida per l’Ethan Hawke, on se’ns parlarà de la vida del cantant i compositor de country Blaze Foley, un cantant poc conegut més enllà del seu Texas natal i que està interpretada per un grapat de musics sense experiència com a actors per tal de donar més verisme a la pel·lícula. Qui tampoc faltarà aquest any és un dels habituals d’Americana i invitat de l’any passat, l’Alex Ross Perry, que ens presenta Her Smell, una opressiva pel·lícula on l’Elisabeth Moss interpreta amb una energia fascinant una cantant de punk-rock submergida en una espiral de bogeria i deliri. I tancant TOPS, la cinta que ja vam anunciar aquest passat Nadal, We the animals, una de les grans joies ocultes d’aquest any, guanyadora de NEXT a Sundance i nominada a 5 Independent Spirit Awards, un coming of age LGTBI, intensa, amb algunes captivadores escenes d’animació dins el seu metratge i que segur, us robarà el cor.
Nou pel·lícules més formen la secció NEXT, amb títols petits i arriscats que el festival vol donar a conèixer al públic. Un vell conegut del festival, Joe Potrykus (vàrem projectar el seu Buzzard l’any 2015 i va guanyar el premi del jurat jove) ens porta en aquesta ocasió la bogeria retro Relaxer, una cinta ja de culte aclamada per nombrosos crítics de cinema. We used to know each other és una estrena mundial d’Americana, una petita i molt ben feta cinta d’un director, Robert G. Putka, que havia estat amb els seus curts anteriors al SXSW i que tindrem el plaer de tenir com a invitat en aquesta edició. I si voleu comèdia transgressora, la vostra pel·lícula és An Evening with Beverly Luff Linn, del director de la radical The Greasy Strangler amb una divertidíssima Aubrey Plaza. Com també comèdia és Never Goin’ Back, una fresca i malparlada història nominada als Independent Spirit Awards sobre dos adolescents, que volen estalviar per anar de vacances, però que hauran d’afrontar un futur incert degut a les seves molt dolentes decisions. I també de joves que busquen el seu camí dins de les seves vides grises, però en aquest cas en clau de drama romàntic, podrem veure We the Coyotes, una cinta que va estar present al passat festival de Cannes. Potser alguns recordareu haver vist a Americana The Better Angels, una preciosista pel·lícula en blanc i negre del director A. J. Edwards, doncs bé, ara us portem el seu segon treball, Friday’s Child, sobre un orfe de divuit anys que s’ha d’enfrontar al seu primer dia de vida en solitud, tot just al sortir de l’orfenat on havia viscut fins aleshores. I d’una altra noia amb problemes, en aquest cas psicològics, tracta Madeline’s Madeline, una de les cintes més autorals i més radicals d’aquesta edició que ha seduït a públic i crítica a festivals com Berlin o Sundance. En canvi, Hearts Beat Loud és més aviat la feel good movie d’aquesta edició, vinils, músics vocacionals, relacions patern filials tan complicades com carregades d’amor i una banda sonora plena de cançons i bon rotllo, una petita i honesta pel·lícula amb secundaris pel Ted Danson i la Toni Collette. I per tancar la secció NEXT The Kindergarten Teacher, cinta amb la que la seva directora Sara Colangelo va guanyar el premi a millor direcció al festival de Sundance. Remake de la cinta israeliana del mateix títol, la pel·lícula ens explica la complicada relació entre una mestra de parvulari amb inquietuds artístiques i un nen capaç d’improvisar poesies extraordinàries per a la seva edat. Està interpretada excepcionalment per la Maggie Gyllenhaal amb l’ajuda del Gael Garcia Bernal.
Set films formen la secció DOCS, que per primera vegada projectarà dues sessions de cada pel·lícula. Aquesta edició serà molt especial, perquè a més tenim el plaer de comptar amb tres treballs nominats als Oscars al millor documental d’aquest any (als que sumarem un quart documental nominat, amb les sessions Movistar+). El primer d’ells és Hale County This Morning, This Evening, un treball molt arty sobre comunitats afroamericanes, òpera prima d’un jove director negre que també ha estat reconegut a Cannes i que per deixar les coses clares ha tingut a Apichatpong Weerasethakul com a consultor creatiu. Un altre dels tres documentals nominats als Oscars d’aquesta secció és Free Solo, una emocionant aventura en que acompanyarem a l’Alex Honnold en el seu intent d’escalar els 900 metres de El Capitán a Yosemite sense cordes ni arnesos. La tensió recorrerà el pati de butaques. Finalment, el tercer documental nominat (i guanyador de més de 40 premis internacionals) és Minding the Gap, on un skater adolescent comença a gravar el seu dia a dia. Però amb el temps el seu treball transcendeix i comença a mostrar els problemes més arrelats a la societat, així com el pas de l’adolescència a l’edat adulta. Un documental imprescindible. Els altres quatre documentals, no nominats però igual d’interessants, comencen amb Monrovia, Indiana, d’un dels habituals d’Americana, el Frederick Wiseman. El nonagenari director ens porta a la localitat on Donald Trump va aconseguir el percentatge més alt de vots en les eleccions presidencials. Un documental indispensable per entendre com petites poblacions poden marcar, amb les seves decisions, el futur de la política mundial. I d’una localitat de majoria blanca anem a un barri marginal i perillós de Chicago a Chi-Town, on seguirem durant uns anys el jove afroamericà Keifer Sykes, en el seu intent de donar el salt a l’NBA, en un drama esportiu i de supervivència, on ens trobarem amb els problemes reals i les lluites de les classes menys afavorides dels Estats Units. Dos documentals tanquen aquesta secció. Per una banda Satan&Adam ens explica la història durant molts anys d’uns músics, un de blanc i un de negre, que toquen als carrers de Harlem quan el conflicte racial era molt potent. La seva història, la seva amistat, la seva separació i els seu retrobament seran explicats de forma emotiva, en una pel·lícula que ens recorda a la mítica Searching for Sugar Man. I per acabar tenim The Bill Murray Stories, la cinta que ens explicarà amb testimonis i imatges d’arxiu si són certes les llegendes que corren sobre el Bill Murray i si és veritat que es presenta de cop en festes i es barreja amb gent anònima, passant l’estona, per després desaparèixer de cop i sense deixar rastre, com en un capítol de Lucky Luke.
Continuem amb les dues pel·lícules de les Sessions Movistar+, que com cada any seran gratuïtes. Per una banda tenim el quart documental nominat als Oscars que projectarem: RBG. La vida i la carrera de la jutgessa Ruth Bader Ginsburg, que va començar estudiant dret quan gairebé cap dona ho feia, va seguir exercint d’advocada i fent que s’apliqués la llei aconseguint sentències favorables de igualtat de gènere impensables fins aleshores, va continuar sent un dels membres liberals del Tribunal Suprem del Estats Units i finalment, i de manera inesperada, va acabar esdevenint una icona pop. Un documental enorme. I per una altre banda la pel·lícula de ficció Skate Kitchen, on tornarem a trobar-nos amb el món de l’skate, tot i que ara seran les noies les protagonistes, en una història femenina d’amistat i problemes adolescents amb els carrers de Nova York de rerefons.
I aquest any comencem una nova secció, que per ara tindrà només una pel·lícula però que esperem augmentar en properes edicions, The Lost Sessions, on projectarem títols perduts o oblidats que creiem mereixen ser recuperats. L’encarregada d’inaugurar aquesta secció serà The Golden Boat, on el prestigiós director xilè Raoul Ruiz, al Nova York de 1990, en plena efervescència de l’indie, es junta amb gent que després esdevindria indispensable, com el Jim Jarmush o el Barbet Schroeder, que tenen petits papers a la pel·lícula. Una cinta rescatada pel MOMA l’any 2014 i que podreu veure en exclusiva a l’Americana, presentada per uns dels seus productors, el català Jordi Torrent.
Com sempre, els curts també són de molta importància pel nostre festival i, una vegada més, tindrem les característiques sessions de Shorts, en aquesta edició quatre de ben diferents: una dedicada als germans Zellner, una altra, la Sundance Short Film Tour, on trobarem, entre d’altres, el treball nominat als Oscars Fauve, i finalment, les nostres característiques sessions de Shorts 1 i Shorts 2. A la primera trobem petites joies com Caroline, present a Cannes, My Dead Dad’s Porno Tapes, que va ser finalista a la short-list dels Oscars, Souls of Totality, amb un magnífic pla seqüència que us deixarà sense paraules o Sunset Beauregard, que vindrà a presentar el seu director Andrew Lewis. A la segona sessió de curts podrem gaudir de l’humor surrealista de Painting with Joan, present a Sundance, Parent Teacher de Jim Cummings o Krista, el multipremiat curt que ha triomfat a SXSW i altres festivals de referència.
Finalment recordar-vos que els preus de les sessions seran de 6€ l’entrada individual, 30€ l’abonament de 6 entrades, 3€ per la sessió de Shorts i 5€ per la nostra habitual sessió d’Americana Kids, on els nens podran aprendre de cine amb tallers especialitzats i dels que us parlarem properament. Podreu comprar entrades a www.americanafilmfest.com (SENSE COMISSIÓ), la venda i bescanvi d’abonaments serà només online (SENSE COMISSIÓ), per la retrospectiva dels germans Zellner heu de comprar les entrades a la Filmoteca de Catalunya i, com sempre, la sessió inaugural és exclusivament per a les persones amb invitació. Seguiu-nos a xarxes socials i estigueu atents per intentar aconseguir entrades.